Ketokohan beliau memang tiada bandingannya. Nasihat beliau juga menjadi pedoman dan panduan umat Islam zaman berzaman.
* Peringatan buat dirimu yang mana pasar itu adalah suatu tempat yang boleh merosakkan akhlak.
* Sesuatu yang hendak dicapai oleh keelokan budi pekerti itu adalah rasa malu seseorang pada diri sendiri.
* Tiada pusaka peninggalan yang lebih bermanfaat daripada elok budi pekerti.
* Cucikan hati kamu dengan beradab seperti api membakar kayu.
* Sesiapa yang dilantik menjadi pemimpin kepada manusia, maka dia hendaklah mengajar dirinya terlebih dulu sebelum mengajar orang lain.
* Dia hendaklah memperelok setiap tindak tanduknya seharian sebelum memperelok lidahnya.
* Sesiapa yang mengajar dirinya sendiri serta memperelokkannya lebih layak untuk mendapat kemuliaan daripada mereka yang mengajar dan memperelokkan manusia lain.
* Elok pekerti adalah gedung ketika berhajat padanya.
* Mutu setiap sesuatu itu dinilai pada kebaikannya.
* Apabila kamu letih kerana berbuat kebaikan, maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal.
* Jika kamu berseronok dengan dosa, maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal.
* Sekiranya kamu letih kerana melakukan sesuatu yang baik, maka keletihan itu akan hilang dan perbuatan baik yang kamu lakukan terus kekal.
* Jika kamu tidak mahu melupakan segala kebaikan yang dilakukan, maka kamu hendaklah mengulangi dalam membuat kebaikan itu.
* Ratapilah saudaramu dengan berbuat baik padanya dan jauhilah kejahatannya dengan bersedekah padanya.
* Sesuatu yang tidak elok untuk diperkatakan sekalipun ia benar iaitu puji diri sendiri.
* Seelok-elok kesihatan itu adalah memberi sesuatu dan ketaatan adalah gedung yang tidak akan musnah.
* Dua nikmat yang sering dilupakan adalah kesihatan dan keselamatan.
* Kecantikan bukan terletak pada pakaian yang dipakai, tetapi bergantung kepada keelokan akhlak dan budi pekerti.
* Banyak berhutang akan menggelincirkan orang yang benar kepada pendustaan.
* Tepati janji adalah kembar kepada benar.
* Kemarahan orang yang berakal dilihat pada tindak-tanduknya dan kemarahan yang ada pada orang jahil itu dapat dilihat melalui perkataannya.
* Permulaan bagi perasaan marah itu adalah hilang pertimbangan, manakala penghabisannya pula adalah perasaan menyesal.
* Tidak dikira lemah lembut jika ia timbul ketika reda, tetapi lemah lembut yang sebenar akan timbul ketika dalam keadaan marah.
* Sesiapa yang tunduk kepada perasaan marah menyebabkan akhlaknya kurang.
* Bagi setiap nikmat ada kunci yang membuka dan menyelaknya. Kunci pembukanya adalah sabar dan kunci penyelaknya adalah malas.
* Sesiapa yang malas tidak akan menunaikan tanggungjawabnya.
* Ketua kepada kejahilan itu adalah gedung kemalasan.
Jangan sampai nanti orang-orang tarbiyah dibenci gara-gara berorientasi kepada kekuasaan. Dia tidak boleh berbangga dengan bangunannya. Lalu tertidur-tidur, tidak pernah mengurus urusan hariannya. Tetap dia harus kembali kepada akar masalahnya, akar tarbiyahnya. Tempat kancah dia dibangun. ~ K.H Rahmat Abdullah
Tuesday, July 21, 2009
Sayidina Ali karamallahu wajhah
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment