Friday, August 20, 2010

Kusayang kamu Ya Ramadhan..

Alhamdulillah ... Setinggi-tinggi kesyukuran kita panjatkan kepada Tuhan Empunya dunia yakni Allahu Rabbuna yang masih lagi memberikan kesempatan untuk kita hamba yang acap kali lupa dan alpa dengan nikmat dan limpah kurnia-Nya mengecapan dua nikmat yang paling besar iaitu nikmat iman dan islam.
Kesyukran juga di rafa'kan kehadrat Illahi kerana Allah mamberikan kesempatan kepada kita untuk bertemu dengan bulan mulia ramadhan karim yang penuh dengan nikmat dan hikmat. Allahu Rabbi.....

Ramadhan, awalnya Rahmat....pertengahannya Pengampunan dan akhirnya menjauhkan kita dari Neraka jahanam.

Teman...ayuh muhasabah bersama melihat kondisi diri yang entah bagaimana dalam menjalani ibadah di bulan ibadah ini.Macam-macam ragam kita boleh lihat sanak saudara kita yang menlorongkan Ramadhan kali ini.Ada yang fokuskan Ramadhan sebagai medan sumber rezeki, ada juga yang meletakkan Ramadhan bulan untuk menguruskan badan, juga ada yang merasakan Ramadhan sebagai bulan yang penuh dengan ujian menyakitkan.."aduh puasa. tak boleh makan"..tapi zina mata tetap buat,zina telinga macam biasa,umpat-mengumpat uhhh....biasa..Macam-macam perangai ada..

Tetapi sahabat-sahabat, dalam bulan suci ini sebenarnya penuh dengan cerita,kisah mulia dari khotimun nabi Muhammad SAW seperti kisah peperangan Badar yang mengagumkan. Dalam keadaan panas terik,berpuasa,lapar dan dahaga.Namun keimanan yang mantap dan keyakinan kepada Allah yang kuat menyebabkan bilangan tentera Islam seramai 313 orang berjaya menumpaskan tentera Quraisy 1000 orang.

Hebat..memang hebat..menurut kajian,di antara cara untuk melemahkan hawa nafsu adalah dengan berpuasa.Jesteru,sebab itulah di syriatkan bagi mereka-mereka yang tidak mampu untuk menahan hawa nafsu, maka berpuasalah kamu.Moga-moga dengan berpuasa itu akan melemahkan nafsu yang sentiasa tak pernah cukup dengana apa yang ada.

Coretan akhirnya, saya menyeru kepada sidang pembaca yang kukasihi agar kita merebut segala ruang dan peluang untuk kita memanfaatkannya dengan semaksimum mungkin agar setiap detik dan saat yang berlalu di bulan yang mulia ini akan dapat kita gunakan
sebaik-baiknya.Sirru 'ala barakatillah..wassalam....

No comments:

Islamic Song