Monday, August 2, 2010

Dialog bersama pemimpin di Universiti Malaya.

Pada minggu lepas, satu kunjungan terhormat daripada Datuk Saberi Chek , Menteri belia Dan Sukan malaysia telah berjumpa bertentangan mata dengan seluruh barisan kepimpinan mahasiwa Universiti Malaya.Ramai pegawai daripada kementerian turun bersama-sama datuk memeriahkan pada program Dialog Bersama Pemimpin negara itu.

Datuk adalah merupaka bekas graduan Universiti Malaya pada tahun 1983.Semasa beliau belajar di Universiti Malaya beliau pernah memegang jawatan sebagai Presiden PMIUM dan MPMUM.

Dalam ucapan datuk, beliau banyak menekankan aspek kepimpinan mahasiswa. banyak isu beliau sentuh.Banyak banding beza beliau buat semasa zaman beliau sebagai mahasiswa dan mahasiswa sekarang.Fokusnya berkaitan kelantangan mahasiwa berpencak menyuarakan isu dan mendepani massa.Antara ucapan beliau adalah

"Dulu sewaktu saya sebagai mahasiwa, banyak aksi-aksi yang saya dan rakan-rakan buat. Biar pun AUKU wujud pada waktu itu."

" tapi kini saya tak tahu kenapa mahasiswa semakin lesu.AUKU tak ketat macam zaman saya.Malah sekarang AUKU telah terbuka kecuali beberapa bahagian seperti tidak membenarkan mahasiswa terlibat dalam parti politik dan sebagainya."

Sewaktu sesi soal jawab antara soalan yang saya tanya ialah berkaiatan hak autonomi, kebebasan bersuara, kualiti kepimpinan mahasiswa sekarang dan satu soalan berkaiatan kualiti atlet sukan negara.

Tetapi datuk tidak menjawab soalan secara menyeluruh. hanya beberapa soalan sahaja yang di jawab dan lainnya banyak cerita kisah hidupnya.

Soalan kedua saudara fadhil bin jamal bertanya tentang penarikan subsidi,isu gula naik minyak naik dan sebagainya.

Jawab beliau "dalam rancangan MEB kita cuba kita untuk berlaku adil kepada rakyat.sekarang kemasukan pendatang tanpa izin semakin meningkat.Seluruh rakyat Malaysia membayar cukai.Manakali pendatanag tanpa izin tidak membayar cukai.Kemudian perkhidmatan subsidi yang kita berikan kepada rakyat pun 'mereka' dapat.Ini tidak adil.Jesteru kita selaraskan barang dan kita kurangkan perkhidmatan subsidi kepada barangan-barangan tertentu supaya ia berlaku adil"

Menurut beliau lagi "kemungkinsn gaji rakyat juga akan di naikkan sejurus perkara itu terlaksana bagi menyeimbangkan kewangan perbelanjaan rakyat"

Cadangan daripada saudara Fadhil agar program seumpama itu akan di teruskan di masa akan datang kerana ia boleh membuka minda mahasiswa dalam mendepani massa.


No comments:

Islamic Song