Tuesday, November 30, 2010

Jauhi maksiat.

Suatu ketika Khalifar Umar Abdul Aziz di tanya oleh seorang pemuda tentang bala ujian Allah yang turun kepada manusia."Wahai Umar aku iangin bertanya apakah punca Allah turunkan azab dan ujian kepada manusia."

Jawab Umar Abdul Aziz,"Sesungguhnya tidaklah Allah turunkan azab kepada manusia melainkan kerana tiga perkara."

1- Apabila manusia sentiasa berterusan melakukan maksiat kepada Allah.

2- Apabila manusia sudah berani melakukan maksiat kepada Allah secara terang-terangan tanpa segan silu.Malah berbangga dengan maksiat yang mereka lakukan.

3- Apabila orang-orang alim hanya sekadar melihat maksiat yang berlaku secara berleluasa tanpa mencegah dan menegur maksiat itu.

Maka tunggulah azab Allah SWT yang pasti akan turun kepada hamba-hambaNya yang berdusta dan menyekutkan Allah.Sesengguhnya Allah Maha Adil lagi Maha Bijaksana.

Sidang pembaca yang saya kasihi,

Sejarah banyak mengajar kita erti kehidupan.Sejarah di cipta adalah untuk umat manusia akan datang insaf dan menjadi lebih hebat.Tatkala maksiat berleluasa,pemerintah zalim dan sering berdusta, maka persoalannya siapakah yang akan membetulkan mereka yang jahil dan jauh terpesong dari agama Islam.

Adakah kita di kalangan orang yang terpilih untuk mencegah dan menegur serta membetulkan mereka yang terpesong itu?Jika di nilai dari kekuatan insani seorang diri.Yakinlah bahawa kita terlalu kerdil dan lemah.

Sebab itulah Islam menganjurkan untuk kita berjemaah.Antara sebabnya adalah untuk mendapatkan kekuatan yang jauh lebih hebat dalam melaksanakan sesuatu gerak kerja.

Al-Quran , hadis dan Syariah Islam di turunkan Allah kepada manusia adalah untuk tatapan dan panduan kehidupan.Namun hanya sedikit di kalangan manusia yang membuka , mengkaji serta menghayatinya dalam kehidupan.

Harapannya agar kitalah generasi menyambung mata rantai perjuangan Nabi Muhammad SAW. Semoga usaha kecil yang kita lakukan akan membuahkan hasil yang baik sebagai saham kita di akhirat kelak dan semoga kita akan mengecapi nikmay Syurga Allah yang abadi.amin Ya Rabb..

No comments:

Islamic Song