Thursday, December 9, 2010

Mahasiswa sebagai third force dan check and balance



"Kemunculan Lekuk Ke-3 boleh berlaku dgn sendirinya. Namun kemunculannya tanpa diurus dgn baik akan menimbulkan pelbagai kekeliruan kpd ahli & org ramai. Apatah lg, masalah dalaman yg berpotensi membangkitkan konflik tanpa kesudahan & membentuk krisis yg mungkin bisa merumitkan" Maka pada 8 Dis 2010,di KLSCAH telah berlangsung satu diskusi yang menarik berkaitan menuju PAS baru.. Syabas kpd pewacana (Dr mujahid) & barisan panelis; Dr Aziz Bari, Ustaz Zaharuddin Mohamad & Prof. Madya Ghazali Mahyuddin. Diskusi penuh hujjah, polemik & kontroversi.

Saya sebagai mahasiswa yang mengambil jurusan Sains Politik Islam merasakan diskusi seperti ini perlu kerap di buat bukan sahaja oleh Parti Islam Se-Malaysia (PAS) bahkan oleh parti-parti yang lain.Keterbukaan dalam perbincangan dan lontaran buah fikiran secara ilmiah meningkatkan lagi nilai-nilai keintelektulan dan menyuburkan lagi budaya ilmu dalam hidup kita.

Sebagai mahasiswa sepatutnya kita sudah cerdik dan tahu untuk membuat penilaian terhadap kancah dunia politik yang rancak dengan isu-isu semasa.Kita perlu kaji sejarah pertubuhan satu-satu parti politik,dasarnya,ideologi yang di bawa dan prinsip-prinsip yang parti perjuangkan.

Keaslian mahasiswa sebagai third force dan check and balance kini semakin terhakis kerana mahasiswa seakan di lihat mandul tentang ilmu politik dan langsung tak mahu cakna tentang isu-isu semasa.Sedangkan Islam tak pernah pun mengasingkan politik dalam kehidupan.Mahasiswa hanya tahu datang ke Universiti atau kolej untuk dapatkan pointer tinggi.

Sedarlah bahwa pointer bukanlah indikator tepat untuk menilai seseorang mahasiswa itu pandai dan cerdik.Akan tetapi akhlak dan sikap mahasiswa yang baik itu jauh lebih tinggi untuk di perhati dan di nilai.

Akan tetapi bukanlah saya maksudkan pointer itu tidak penting.Pointer penting cuma jangan hanya itu yang di kejar dan langsung mengabaikan perkara sekeliling.Sebagai third force dan check and balance kepada kepimpinan negara sama ada alik Pakatan Rakyat mahupun Barisan Nasional, maka informasi tentang perkembangan semasa mereka perlulah kita telusuri dengan baik.

Ini penting kerana segala perkara yang di perjuangkan oleh mereka yang memberikan manfaat kepada rakyat dan mahasiswa perlulah kita sokong dan sambut dengan baik.Akan tetapi jika ada kelompongan dan kerosakkan yang mereka berikan kepada rakyat dan mahasiswa maka kita sebagai mahasiswa perlulah bangkit menegur dan menasihati mereka agar mereka sedar dan kembali ke pangkal jalan.

Maka konklusinya, sedarkan diri untuk cakna dengan isu-isu semasa dan ikutilah segala perkembangan politik negara dengan baik kerana kita adalah penyambung tampuk pemerintahan negara kelak.

No comments:

Islamic Song