Tuesday, December 28, 2010

Rencam perjuangan.

Saban hari semakin ramai manusia yang berikrar dan berjanji untuk berjuang di medan jihad demi keadilan dan keamanan sejagat.Bila di lihat dari satu sudut ianya suatu perkara yang sangat membanggakan dan sangat baik.

Bahkan Islam memang menekanan aspek-aspek sedemikian dalam kehidupan kita seharian.Peperangan yang berlaku seperti perang Badar,perang Khandak dan sebagainya itu bukanlah hujah untuk menafikan bahawa Islam menolak keamanan dan kemakmuran.

Akan tetapi tercetusnya peperangan-peperangan itu adalah di sebabkan serangan dari pihak kafir dulu.Maka barulah tentera-tentera Islam membalas peperangan dan mempertahankan umat Islam dan orang-orang lemah pada masa dan ketika itu.

Demi menjaga keamanan dan mengelak dari berlakunya kezaliman dan kemaksiatan yang dahsyat, maka jatuh hukum wajib ke atas umat Islam untuk berperang pada masa itu.
Berjuangnya umat Islam pada masa itu di atas satu ikatan persaudaraan yang sangat kuat dan berjuangnya tentera-tentera Islam tidak lain hanya kerana Allah SWT.

Namun kini juga ramai umat Islam yang mengikat jalinan ukhwah fillah.Mereka mahu berjuang mempertahankan Islam dan menyekat sebarang kezaliman serta kemaksiatan dari berleluasa.

Akan tetapi realiti yang berlaku setelah sebulan dua berlalu dalam keadaan tinggal berjauhan dari rakan-rakan seperjuangan dan langsung tidak berhubung,maka ikatan ukhuwah yang di bina semakin hari semakin retak.Malah ia mungkin jatuh berderai bila mana masalah ini tidak di selesaikan dengan baik.Ikrar serta sumpah setia dalam perjuangan menentang kemungkaran semakian expired date.Itulah kebenaran bahawa iman manusia itu bertambah dan berkurang.

Malah yang lebih menyedihkan lagi ialah bila mana mereka yang berikrar untuk berjuang bersama-sama dalam menegakkan kemakrufan dan mencegah memungkaran itulah yang melawan perjuangan sahabat-sahabatnya dahulu.Mudah kata belot.Dalam peperangan orang seperti ini layaknya dia di bunuh.Dia jadi punca lumpuhnya satu-satu gerakan Islam.Contahnya seperti Mustafa Kamal Attartub.Satu orang manusia yang telah melumpuhkan sistem khalifah.

Jesteru saya menyeru kepada mereka-mereka yang telah merintima'kan diri mereka dalam gerakan Islam, janganlah kalian leka dengan permainan dunia dan teruslah thabat dalam perjuangan agama Allah ini.Dalam medan perjuangan memerlukan pengorbanan sebab kita di cipta adalah untuk berjual beli dengan Allah.Allah SWT akan membeli hamba-hambaNya yang benar-benar ingin berjuang keranaNya sahaja.

No comments:

Islamic Song