Friday, November 12, 2010

Khutbah Ibrahim bin Adham.

Setiap minggu kita akan bertemu dengan saiidul ayyam (penghulu segala hari) iaitu hari Jumaat.Maka pada hari yang penuh dengan peristiwa itu umat manusia akan di hidangkan dengan khutbah oleh khatib di mimbar-mimbar masjid.

Antara tujuan khutbah di buat adalah untuk memperingati dan menasihati manusia yang sering kali lalai dan leka dengan mainan dunia.

Alhamdulillah pada hari ini saya sempat mendengar khutbah yang di sampaikan oleh al-fadhil Ust. Dzul Khairi di Masjid Bulat.Penyampaiannya luar biasa sekali.Tanpa teks dan penyampaian yang penuh bersemangat menyebabkan ahli jemaah masjid tekun mendengar tazkitrahnya itu.

Tajuknya berkaitan dengan Ibrahim Bin Adham.Suatu ketika datang seorang pemuda mengadu kepada gurunya iaitu Ibrahim Bin Adham berkaitan dirinya yang sering kali melakukan maksiat.

Kemudian nasihat Ibrahim bin Adham kepadanya."Baiklah kamu boleh membuat maksiat tetapi dengan syarat kamu jangan tinggal di Bumi ciptaan Allah ini.Kamu buatlah Bumi kamu sendiri dan di sana kamu boleh melakukan maksiat sebebas-bebasnya". Jawab pemuda itu tadi. "Wahai guruku, pastinya aku tak mampu untuk pencipta Bumi aku sendiri."

Ibrahim bin Adham berkata lagi."Baiklah,kalau syarat itu kamu tak dapat lakukan jangan bimbang kamu masih boleh melakukan maksiat tetapi dengan syarat kamu jangan makan rezeki Allah SWT.Balas pemuda tadi kepada gurunya itu."Manalah aku mampu hidup tanpa memakan makanan yang di beri oleh Allah wahai guruku.

Ibrahim bin Adham memberikan syarat yang lain kepada pemuda itu tadi."baiklah, jika kedua-dua syarat itu tadi kamu tak boleh lakukan kamu masih ada peluang untuk melakukan maksiat kepada Allah tetapi kamu pastikan kamu melakukan maksiat dalam keadan Allah SWT tak nampak apa yang kamu lakukan".

Lantas jawab pemuda itu tadi."Wahai guruku Ibrahim bin Adham, sedangkan ulat dalam batu pun Allah tahu.Inikan aku, sudah pastinya aku tak mampu untuk melakukan sesuatu dalam keadaan Allah tak nampak kerana Allah Maha Melihat".

"Jika syarat itu pun kamu tak dapat lakukan, jangan risau kerana kamu masih boleh melakukan maksiat kepada Allah SWT dengan syarat kamu bila malaikat maut datang kepada kamu nanti kamu minta kepadanya untuk menanguhkan kematian".ujar Ibrahim bin Adham untuk syarat yang keempat.

Balas pemuda tadi kepada Ibrahim bin Adham. "Sesungguhnya berat sekali syarat ini wahai guruku.Manalah aku mampu untuk menangguhkan atau melewatkan walaupun sesaat waktu kematianku ini.

Ibrahim bin Adham berkata lagi."Baiklah jika kesemua syarat itu kamu tak dapat lakukan kamu masih boleh lakukan maksiat kepada Allah SWT dengan syarat nanti di akhirat apabila Malaikat Malik ingin menghumban kamu ke Neraka, kamu lawan Malaikat Malik.Kamu bagi tahu bahawa yang kamu bahawa yang kamu tak mahu masuk ke dalam neraka".

lantas pemuda itu jawab."Wahai guruku Ibrahim bin Adham sesungguhnya syarat yang ini pun aku pasti tak akan dapat lakukannya".

Kemudian pemuda tadi pun insaf dan bertaubat kepada Allah SWT.Begitu lah betapa hebatnya Ibrahim bin Adham dalam menyalesaikan masalah pemuda tadi yang suka melakukan maksiat kepada Allah SWT.Semoga kisah Ibrahim bin Adham ini boleh menginsafkan kita dan meningkatkan keimanan kita kepada Allah SWT.

No comments:

Islamic Song