Monday, November 15, 2010

Nasihat Hassan Al-Basri..

Suatu ketika bila mana Hassan Al-basri baru selesai kuliahnya,maka datang pemuda dan bertanya beberapa soalan kepada beliau.Hassan Al-Basri terkenal dengan seorang yang berilmu dan pandai berhujah.

Maka soal pemuda itu kepada gurunya Hassan Al-Basri."Sesungguhnya aku tanam tumbuh-tumbuhan di ladangku tapi tak menjadi-jadi juga.Jadi apakah yang perlu aku lakukan wahai Hasan Al-Basri"?

Dengan mudah Hassan Al-Basri menjawab."Maka beristigfarlah kamu kepada Allah".

Kemudian datang pemuda yang lain dan bertanya akan masalahnya."Wahai guruku sebenarnya aku telah lama berkahwin tetapi aku dan isteriku masih belum di kurniakan anak.Perkara apakah yang perlu aku lakukan untukku mendapatkan anak wahai Hassan Al-Basri"?

Jawab Hassan Al-basri."hendaklah kamu beristigfarkepada Allah SWT".

Muncul seorang lagi pemuda dan bertanya soalan kepada Hassan Al-Basri."sesungguhnya di tempat aku sudah lama kemarau panjang.Apakah tindakkan yang perlu aku lakukan untuk memastikan kemarau tidak berpanjangan"?

Maka balas hassan Al-Basri."beristigfarlah kamu".

Bertanya salah seorang dari mereka."Wahai guruku, mengapakah tiga soalan yang berbeza kami tanya tapi jawapan yang sama engkau berikan kepada kami"?

Berkata hassan Al-basri."Bukankah Allah SWT telah sebut di dalam Al-Quran Al-Karim dalam surah Nuh bermula dari ayat yang ke-10 sampai habis.

"Maka aku berkata (kepada mereka), "Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia Maha Pengampun."

"Nescaya Dia akan menurunkan hujan yang lebat dari langit kepadamu,"

"Dan Dia memperbanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan kebun-kebun untukmu dan mengadakan sungai-sungai untukmu".

Jesteru teman-teman, saya menyeru agar kita memperbanyakkan istigfar kepada Allah SWT agar segala amalan kita di terima Allah dan supaya kita di permudahkan Allah dalam segala urusan.InsyaAllah...Selamat beramal...

No comments:

Islamic Song