Wednesday, November 17, 2010

Selamat Hari raya Aidil Adha


Salam lebaran,

Bila tibanya hari raya korban, maka kisah yang paling polular pun akan mula di ingati iaitu kisah Nabi Allah Ibrahim dengan anaknya Nabi Allah Ismail.

Wahai teman-teman yang saya kasihi,ayuh kita mengambil pengajaran daripada kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail yang sanggup mengorbankan anak kesayangannya kerana Allah taala.

Satu persoalan timbul adakah Nabi Ibrahim sangat berbesar hati untuk melaksanakan perintah tersebut? Di dalam al-Quran sendiri menceritakan bahawa Nabi Ibrahim bingung, sedih dan berat hati Nabi Ibrahim untuk melaksanakan perintah Allah itu lalu ditanyakan hal ini kepada Nabi Ismail sendiri. Hal ini diceritakan di dalam 37:99-111.


Bahkan, ada riwayat yang mengatakan bahawa Nabi Ibrahim pernah berkata ketika meninggalkan Ismail dan ibunya di kawasan yang terpencil, “Jika tidak diperintahkan oleh Allah, tidak mungkin aku akan meninggalkan kamu di sini”.

Di sini jelas bahawa Nabi Ibrahim sendiri juga merasa berat hati untuk melaksanakan perintah Allah, namun kerana mentaati Allah, Nabi Ibrahim tetap melaksanakan perintah tersebut. Dan atas pengrorbanan besar Nabi Ibrahim itu, Allah telah menaikkan darjatnya dan mengelarkan Nabi Ibrahim sebagai Khalilur-Rahman iaitu sahabat ar-Rahman.

No comments:

Islamic Song