Thursday, January 20, 2011

Pengurusan SMPI kemas dan bersungguh.

Salam perjuangan,

Alhamdulillah baru pulang melihat sahabat-sahabat Sarjana Muda Pendidikan Islam (SMPI) tahun dua bermain futsal di kolej Dayasari. Satu pendekatan yang saya kira sangat baik dalam menjamin ikatan ukhuwah fillah terus terjalin dengan baik.

Tahniah kepada saudara Amin Ribang selaku pengarah program dan ajk pelaksana program yang bertungkus lumus dalam menggerakkan program yang sangat hebat tadi.Tahniah juga saya ucapkan kepada saudara Aziz Rekan selaku orang kuat SMPI dalam menguruskan kebajikan sahabat-sahabat SMPI dengan baik.

Semoga gerak kerja yang baik ini dapat di terusakan di masa mendatang.InsyaAllah jika di berikan ruang waktu kita akan mengadakan pertandingan futsal yang melibatkan seluruh mahasiswa APIUM.Bi iznillah..

Kepentingan berorganisasi,

Dalam kehidupan yang semakin mencabar kini, mana mungkin sesuatu gerak kerja akan nampak sempurna tanpa amal jamaie (gerak kerja secara berkumpulan). Jika kita mengimbau sejarah Islam sekali pun memang terbukti gerak kerja secara berkumpulan ini sangat penting dalam Islam.

Ayuh lihat saja dalam peperangan Badar yang diketui oleh rasulullah sendiri.Dalam keadaan tentera yang sedikit iaitu sejumlah 313 orang melawan tentera musyrikin sejumlah 1000 orang. Satu jumlah yang jika di lihat secara logik akal menampakkan selayaknya tentera Islam kalah dari sudut kekuatan jumlah.

Namun dengan kebjaksanaan seorang ketua iaitu Rasulullah SAW dalam mengatur strategi peperangan Badar telah membuahkan hasil yang luar biasa yang akhirnya kejayaan berbalik ke pihak yang benar iaitu Islam.

Akan tetapi kekuatan seorang ketua yang bijak sahaja tidak cukup untuk menang sebenarnya tanpa sokongan kuat dari jundiyyah (pengikut) yang baik dan soleh. Sebab itulah nabi Muhammad SAW sangat menekankan kekuatan rohiyyah dalam mendekatkan diri kepada Allah SWT di samping kekuatan fizikal yang mantap.

Seperti pepatah arab ada menyebut "akal yang cerdas datangnya dari tubuh badan yang sihat".
Juga kita kebenaran hadis baginda Nabi Muhammad SAW iaitu : Akan suatu masa nanti akan kita kuasai juga kota kostantinopel, yang mana ketuanya ialah sebaik-baik ketua dan tenteranya pula ialah tentera-tentara yang terbaik."

Akhirnya sejarah mengungkapkan bahawa benar Sultan Muhammad Al-fateh seorang anak muda yang bijaksana di berikan tanggungjawab oleh ayahandanya Sultan Murad telah membuktikan bahawa Kota Konstantinopel telah pun di kuasai oleh umat islam di bawah tampuk pemerintahannya.

Tentera-tenteranya yang sentiasa bangun malam dan siangnya bekerja keras untuk memastikan kemenangan Islam di julang pada zaman mereka.Hasil kesungguhan dalam amal jamaie itulah melayakkan kemenangan menjadi milik umat Islam setelah penantian yang lama selama 800 tahun.

Kesimpulannya, sebarang kejayaan pasti akan menjadi milik kita bila mana gerak kerja secara jamaie (berkumpulan) dapat kita laksanakan dengan barsungguh-sungguh.Di samping itu kekuatan roh jua perlu di bina sebagai kekuatan dalam untuk memastikan kejayaan itu benar-benar milik kita. Sekian..

No comments:

Islamic Song