Wednesday, February 16, 2011

Menjawab isu surau..


Terdapat dua isu berkaitan surau APIUM :

1) Isu speaker.
* Pernah dahulu kecoh di APIUM bilamana speaker di surau APIUM tidak berfungsi ketika solat Jumaat di jalankan.Isunya ialah jemaah yang berada di luar surau tidak mendengar apa yang khatib khutbahkan dan imam bacakan ketika solat.Maka ada jemaah yang tidak dapat mengikuti pergerakan iman dengan baik.

Sejurus kejadian itu, saya telahpun berjumpa dengan pengarah APIUM ketika itu iaitu Prof Hidayat Buang.Respon yang saya dapat pada ketika itu ialah "sebenarnya setelah pihak 'technicion' buat kajian PA sistem di surau APIUM,PA sistemnya baik.Cuma masalah ketika itu hanyalah tidak memetik suis sahaja. Jesteru isu ini selepas peristiwa itu telah pun selesai.

2) Isu surau APIUM kecil.
* Saya telah pun berjumpa dengan barisan pentadbiran APIUM dan Dato' Naib Cancelor UM berkaitan isu ini.Ringkasnya, sebenarnya pihak APIUM memang perihatin berkaitan isu ini.Pihak pentadbiran APIUM telah pun berkali-kali berjumpa dengan Dato' NC berbincang dengan isu ini.

Setelah beberapa design surau baru yang lebih besar di cadangkan,maka barulah pihak Dato' NC terima, maka pihak APIUM memohon sejumlah peruntukan daripada Universiti Malaya. Namun pihak Universiti Malaya hanya memberikan sebahagian sahaja daripada jumlah kos pembesaran surau APIUM.

Maka sekarang masalah yang menyebabkan projek pembesaran surau APIUM masih belum di jalankan adalah kerana masih belum cukup kos untuk menjalankan projek itu.Kini pihak APIUM sedang mencari sebahagian lagi kos daripada total jumlah projek itu.Sebab itulah projek ini masih belum di jalankan pada masa kini. Sekian.

No comments:

Islamic Song