Sunday, September 11, 2011

Jadual terkini laluan bas di UM.

Salam sejahtera kepada semua warga kampus Universiti Malaya. Memandangkan keperluan perkhidmatan bas semakin meningkat dalam kalangan mahasiswa. Justeru kami di peringkat MPMUM dan dengan kerjasama Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) telah merangka sistem penambahbaikan perkhidmatan bas untuk kemudahan mahasiswa semua. Di bawah ini disertakan jadual bas pada sesi akan datang:

The Student Affairs Division manages 25 buses (including three coasters) and 25 drivers provide shuttle services for students travelling in and outside campus. All these buses are used for students to attend classes. Among service route for shuttle bus services are as follows:


• Route A

(Library -3rd , 4th & 7th residential college - APM - FSKTM - 8th &

10th residential college - API (check point)

• Route B

(Library - ASASI - residential college12 / IPS - 5th residential

college - 11th residential college / Sport Center - API

(check point)

• Route C - (Bukit Angkasa and Vista Angkasa/Kerinchi)

• Route D - (International House and Section 17, Petaling Jaya)

• Route E - (Ninth Residential College)

• Route F

(12th residential college/IPS - 5th residential college = 11th residential college

API - 8th/10th residential college - FSKTM - APM - 3rd/4th/7th residential college

FBL - Library)

The Student Affairs Division also provides booking service for student activities, residential colleges, and faculties. An amount of rental is impased on the service of the buses.

Service hour are as follows:

Monday - Friday

7.30 a.m - 10.30 p.m

12.30 p.m - 1.00 p.m (bus service on Friday, at noon to shuttle Muslim students for Friday

prayers).

Saturday & Sunday

8.00 a.m - 7.00 p.m

Sumber: http://hep.um.edu.my/?modul=Facilities_and_Services&pilihan=Transportation


Bagi pengetahuan mahasiswa semua jadual perjalanan bas pada sesi akan datang terdapat penambahan laluan iaitu laluan F. Laluan ini akan bergerak melingkungi satu kampus( boleh rujuk jadual di atas). Hal ini di sebab bagi memudahkan pelajar dari Fakulti Sains Komputer dan Akademi Pengajian Melayu yang tinggal di kolej Lima (KK 5) , Sebelas(KK11) dan dua Belas(KK 12). Laluan F ini akan tiba 20 sekali manakala bagi laluan yang lain pula akan tiba 15 minit sekali. Selain itu, terdapat juga penambahan 10 bas baru. 10 bas ini akan bergerak ke luar kampus iaitu melingkungi Bukit Angkasa / Kerinchi, ,International House Section 17, dan Petaling Jaya.

Ditambahkan lagi, bagi penggunaan perkhidmatan bas, mulai sesi ini pelajar akan dikenakan bayaran sebanyak RM 30.00 (Tiga Puluh Ringgit Sahaja) bagi satu semester. Bagi bayaran ini hanya dikenakan kepada pelajar yang ingin menggunakan bas sahaja. Bagi mahasiswa yang tidak menggunakan perkhidmatan bas bayaran ini tidak dikenakan.


Kaedah bayaran masih lagi dalam perbincangan di pihak HEP. Oleh itu, bagi tempoh 12 September hingga 3 Oktober 2011 perkhidmatan bas UM akan di sediakan secara percuma sementara menunggu perbincangan kaedah pembayaran selesai.

Oleh hal demikian, kami di peringkat Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya berharap dengan penambahbaikan perkhidmatan bas ini akan meningkatkan lagi kualiti perjalanan bas untuk kemudahan pelajar ke kuliah dan sebagainya. Sebarang teguran ataupun penambahbaikan bolehlah menghubungi kami di talian 03 7967 3580 atau melalui facebook Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya 2010/2011 ataupun menghubungi ahli - ahli Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya.


“Berkhidmat Demi Mahasiswa"


No comments:

Islamic Song