Thursday, October 20, 2011

Jangan tajamkan hubungan rakyat Malaysia dengan HIMPUN


Usaha murni untuk menimbulkan kesedaran kepada umat Islam untuk menangani gejala murtad itu memang telah lama Islam anjurkan.

Namun kita perlu faham bahawa setiap niat yang baik itu semestinya dengan perbuatan baik juga.Sebagai contoh Khawarij telah keluar dari kelompok Saidina Ali. Mereka menggunakan slogan "tiada hukum melainkan hukum Allah" dalam menegakkan kebatilan mereka.ekoran itu, Saidina Ali berkata, "perkataan itu baik, tetapi yang dikehendaki disebaliknya adalah kebatilan"

Antara punca murtad dalam kalangan umat Islam kini ialah pegangan kepercayaan umat Islam itu semakin menipis. Kepercayaan ini mesti bermula dengan kefahaman ilmu.


Namun yang lagi menyedihkan apabila usaha untuk memberikan kefahaman dan kesedaran itu juga turut di sekat dengan beberapa siri penangkapan dilakukan.

Sebagai contoh Dr Asri di tangkap selepas memberikan kuliah agama di sekitar selangor dan baru-baru ni Bob Lokman juga turut ditangkap atas alasan tiada tauliah dan sebagainya.

Tindakkan PAS untuk menarik diri dari HIMPUN itu dilihat positif.Ini kerana Islam memang mengharamkan kita menajamkan hubungan antara muslin dengan non muslim.

Sepatutnya kita perlu mendekati non muslim dengan mengajak mereka mengenal Islam bukannya melakukan aktiviti yang boleh menakutkan mereka seperti himpunan beramai-ramai umat Islam menolak murtad.

Maka tindakkan pemuda PAS yang dilihat seperti bersama HIMPUN perlulah dikaji semula demi kemaslahatan umum yang boleh memberikan manfaat yang lebih kepada seluruh rakyat Malaysia.

Untuk menangani masalah murtad ini kita perlulah selesaikan masalah dari punca utama yang melibatkan jabatan agama Islam.Tindakkan berhimpun itu baik dari segi zahir namun kesannya akan menyebabkan non muslim (mad'u) akan lebih jauh dengan Islam.



Mohd Syahid Bin Mohd Zaini,
YDP ,
Majlis Perwakilan Mahasiswa
Universiti Malaya

1 comment:

محمد حذوان بن حميدان said...

mabruk! satu cetusan minda dari pndangan sisi yg lain.. HIMPUN mmpunyai pro dan kon nye trsndri.. nmun brfikirlah mne yg trbaik utk dipegang dan diikut.. (^_^)

Islamic Song