Friday, January 8, 2010

Ku sembahkan (rintihan) kepadaMu
Tuhan sekalian makhluk
Akan harapanku
Sekalipun aku seorang yang berdosa
Wahai yang Maha Pemberi dan Maha Pemurah

Bila mana keras hatiku
Dan terasa sempit perjalananku
Ku jadikan rayuan (rintihan)daripadaku
Sebagai jalan untuk mengharapkan keampunanMu

Bila mana engkau yang memiliki keampuanan
Menghapuskan dosa yang berterusan ini
KurniaanMu dan keampunanMu
Adalah merupakan rahmat dan kemulian
bukankah Engkau yang memberi aku makan
Serta hidayah kepadaku
Dan janganlah Engkau hapuskan kurniaan
Anugerah dan nikmat itu kepadaku
Walaupun aku seorang yang sentiasa berdosa

Semoga orang yang memiliki ihsan
Mengampunkan kesalahanku
Dan menutup dosa-dosaku
Serta setaip perkara yang telah lalu
Sekiranya Engkau ampunkan aku
Ampunkan dari kederhakaan
Kezaliman dan penganiayaan
yang tak akan terhapus
Di hari berhimpun kesedihan

Namun jika Engkau membalas seksa terhadapku
Aku tidak akan berputus asa
Sekalipun dosa-dosaku itu
Akan memasukkan aku ke dalam neraka
Dia adalah orang yang fasih
Ketika menyebut / mengingati Rabbnya
dan bila mana dia bersama selain Tuhannya
Di dunia dia membisu

Dia (Rasulullah) berkata :
Kekasihku
Engkaulah tempatku meminta dan berharap
Cukuplah Engkau bagi yang berharap
Sebagai tempat bergantung dan memohon
Ku pelihara kekasihku yang di cemari nafsu
Dan ku jaga janji kekasihku yang telah tercalar

Di saat ku jaga, ku rindu
dan di saat ku lelap, ku berharap
Mengiringi langkahku
Dengan penuh semangat dan berulang
Sesungguhnya dosaku adalah besar
Sejak dulu dan kini
Namun (ku tahu) keampunanMu yang
Mendatangi hamba
Adalah lebih besar (agung)
Dan lebih mulia


~syair imam Syafie~









No comments:

Islamic Song