Wednesday, January 11, 2012

Antara hujah AUKU tidak relevan.

* NIAT AUKU 1971 DIGUBAL UNTUK MENUTUP “PEKUNG” KERAJAAN.

Contohnya :
- Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) isytihar manifesto sokong pembangkang dlm PRU ke-4 sehingga dikatakan antara punca yang mencetuskan Persitiwa 13 Mei 1969.
- Demontrasi Anti Tunku oleh PMUM di UM pada 29 Ogos 1969
- Demontrasi “Papan Tanda” 5 Okt. 1970 – pertembungan PMUM (sosialis) & PBMUM (nasionalis) sehingga membuka terlalu banyak kelemahan Kerajaan dalam isu bahasa Melayu & pendidikan.

Berdasarkan peristiwa-peristiwa tersebut Kerajaan lantas membentuk “Jawatankuasa Mengkaji Kampus” sehingga tergubal dan diwartakan AUKU pd 18 Mac 1971. Ini membuktikan niat auku digubal untuk menutup “pekung” kerajaan.

NIAT AUKU DIGUBALKAN DEMI MENAFIKAN HAK MAHASISWA BERSUARA & BERPERSATUAN DALAM ISU NASIONAL & INTERNASIONAL

Contoh :
- 14 Jun 1971 – demontrasi pertama oleh PMIUM (2000 orang mahasiswa UM & UKM) tentang lawatan Thanam Kitikachorn (PM Thailand) ekoran pembunuhan umat Islam Pattani. Ramai mahasiswa ditahan.
- 15 Jun 1971, 3000 orang dipimpin saudara Anwar Ibrahim (PBMUM) dipukul Polis ketika demonstrasi di luar UM. Lebih ramai ditahan.
- 16 Jun 2005, mahasiswa sekali lagi bersemonstrasi bagi mendesak kerajaan membebaskan pimpinan mereka.
- 17 Jun 1971, mrk diikat jamin RM500 perOrang oleh Prof Ungku Aziz & Dr. Ariffin Marzuki
- PMUM menaja demontrasi protes AUKU 1971 pada 15 Mei 1972.
- Kelab Sosialis UM (ditubuhkan pd 1973) kembali kuasai PMUM dipimpin oleh Hishamuddin Rais & DSAI tubuh ABIM 1971 demi membantu PMIUM (di bwh Siddiq Fadhil) & berjaya kuasai PKPM pd tahun 1974 bangkit memimpin mahasiswa nasional demo membantah c/tangan AS dlm Perang Arab-Israel pd 13 Okt. 1973, Polis-FRU sembur gas & 3 pemimpin ditangkap. 4000 mahasiswa sekali lagi berdemontrasi di depan kedutaan AS pada 16 Okt. 1974 atas maksud yang sama.
- Kemuncakkanya GM pada 21 Sept. 1974, 2.30ptg. PMUM menubuhkan Majlis Tiertinggi Sementara (MTS) mengambil alih UM sebagai bantahan tangkapan 5 aktivis termasuk H. Rais dalam Demo Tasik Utara Sept. 1974 dan Demontrasi Baling [seramai 400 orang] pada Nov. 1974 yang telah mengakibatkan 1000 mahasiswa ditahan polis & FRU. Ini membuktikan niat auku digubalkan demi menafikan hak mahasiswa bersuara dalam isu nasional.

HUJAH 2: AUKU BERTENTANGAN DGN SPIRIT (SEMANGAT) HAK ASASI MANUSIA (HAM) & PRINSIP DEMOKRASI

Terdapat beberapa contoh peruntukan yang contradic dan tidak munasabah. Antaranya:-
Contoh 1: Rujuk Perkara 15 (1), (2), (3), (4) & (5), AUKU - Penafian hak mahasiswa bersuara, berpersatuan, berpolitik & berparti.
Contoh 2: Rujuk Perkara 15A (1) & (2), AUKU Penafian memungut wang / beraktiviti & panalty/penjara
Contoh 3: Rujuk Perkara 15A (3), AUKU Campurtangan kuasa menteri / politik luar-parti

HUJAH 3: AUKU MEMPUNYAI UNSUR ZALIM

Contoh 1: Rujuk Perkara 15D (1) AUKU – pergantungan & pembuangan pelajar oleh pihak “Universiti”; yg dipertuduh atas sesuatu di mahkamah luar oleh walaupun masih belum dibuktikan kesalahannya.
Fakta Kes : Isu “ISA 7” 2001
Contoh 2:Rujuk Perkara 16(C) AUKU – Peruntukan Kuasa Mutlak pihak “Universiti” ke atas mahasiswa.
Fakta Kes : Isu Norlia Bte. Syukri Vs Universiti of Malaya, 1978
Contoh 3: Rujuk Perkara 15A (1), AUKU - Diskriminasi terhadap mahasiswa. Mahasiswa dinafikakan hak untuk mendapatkan peguam. Tetapi dalam Akta Disiplin Dan Surcharge, kakitangan universiti dibenarkan.

HUJAH 4: AUKU MEMBUNUH BAKAT MAHASISWA

Fakta Pertama:
Prof. Madya Dr.Sanusi Osman dalam kertas kerjanya, "Mengapa Akta Universiti dan Kolej Universiti ditentang". Dalam kertas kerja tersebut, beliau menyatakan "penglibatan dan peranan mahasiswa penting sebagai jurubicara rakyat, imej mereka tinggi dan pengaruh mereka juga meluas dalam masyarakat. Sungguhpun begitu, kelantangan kritikan mereka terhadap dasar-dasar kerajaan, pendedahan di surat-surat khabar mengenai kecurangan dan pernyelewengan kerajaan, pendedahan terhadap pemimpin-pemimpin yang rasuah dan opurtunis yang disertai pula dengan demonstrasi di dalam dan di luar kampus menimbulkan perasaan kurang senang di kalangm elit yang memerintah".

Fakta Kedua:
Menurut Mohamad Suhaimi al-Maniri, “Dengan peruntukan ini mahasiswa tidak bebas lagi memperjuangkan konsep 'bersama rakyat' sepertimana yang dipelopori oleh rakan-rakan mereka sebelum akta berkuatkuasa. Mahasiswa selepas akta seolah-olah di'penjara' dikampus-kampus dengan kehidupan mereka yang tersendiri. Peruntukan 'ugutan' mental secara halus oleh pihak berkuasa boleh melemahkan pemimpin-pemimpin mahasiswa berbuat sesuatu kerana boleh ditafsirkan melanggar akta dan menjadikan mereka ragu-ragu dan bimbang sama ada apa yang dilakukannya bertentangan dengan akta ataupun tidak. Penderaan mental seperti ini sudah cukup untuk memberi kesan kepada aktiviti kemahasiswaan. Akibatnya kegiatan kemahasiswaan menjadi semakin suram dan tidak bermaya.”

Fakta Ketiga: Membentuk Budaya “Culture of Fear & Complesent Zone” Ke Atas Mahasiswa
Aksi Demontrasi Tasik Utara & Demontrasi Baling 1974 merupakan zaman keemasan mahasiswa. Namun, Pasca penggubalan AUKU 1975, pola gerakan mahasiswa semakin tidak bertaring. Buktinya, Peristiwa Memali 1985, mahasiswa tenggelam dalam menjuarai isu besar ini.

Sekiranya diteliti dengan jelas sebab-sebab penggubalan AUKU, jelas bahawa niat sebenar kewujudannya bukanlah untuk mengadakan peruntukan bagi penubuhan, penyelenggaraan dan pentadbiran Universiti-universiti dan Kolej-kolej Universiti Awam dan bagi perkara-perkara lain yang berkenaan dengannya semata-mata.

1 comment:

Muhaimin said...

tapi kalau kita sendiri berada pada posisi kerajaan, berkemungkinan kita sendiri akan buat demikian lantaran kakitangan kerajaan yang masih belum stabil dan susah diubah mentalitinya. Mentaliti kedaerahan adalah sesuatu yang amat sulit untuk dipecah. Melainkan kiranya lahir kembali Muhammad SAW untuk menyelesaikan dalam tempoh 23 tahun sahaja

Islamic Song